Sposoby na bezsenność

Bank wiedzy o kłopotach z zasypianiem

Sposoby na bezsenność

Problemy ze snem dotykają ponad połowę Polaków. W krajach zachodnich bywa jeszcze gorzej. Mamy tu do czynienia z chorobą cywilizacyjną, związaną z naszym stylem życia oraz kształtem naszego najbliższego otoczenia. Cierpią na nią dzieci, dorośli i starsi, a skutki bezsenności w różnych jej postaciach i przejawach to obniżona produktywność, obniżony komfort życia oraz szereg problemów zdrowotnych.

Nie każde kłopoty ze snem są takie same. Specjaliści rozróżniają bezsenność przewlekłą (długotrwała) oraz przygodną (krótkotrwałą). Inne może być również podłoże zaburzeń snu, duża część ma przyczyny psychologiczne (stress, przygnębienie), ale jej źródła tkwią równie często w fizjologii oraz stylu życia.

Jakie są sposoby na bezsenność?

Sposoby na bezsenność

Sposoby na bezsenność

Po pierwsze, warto sobie uświadomić, że jest to choroba, której przyczyny oraz optymalną terapię warto ustalić wspólnie z lekarzem. Większość z nas niestety nie konsultuje tego problemu ze specjalistami, co może spowolnić lub całkowicie uniemożliwić dojście do równowagi w tym aspekcie naszego zdrowia.

Są jednak dość przyjazne sposoby na bezsenność, szczególnie wskazane dla tych, których problemy z zasypianiem łączą się ze stylem życia.

Sposób pierwszy – odpręż się

Problemy z zasypaniem oraz ciągłością snu wynikają często ze stresu, niepokoju i napięcia. Martwimy się o coś lub kogoś i nasze ciało oraz umysł nie potrafią się z tego otrząsnąć. Zamiast wygaszać aktywność wraz z nadejściem nocy, działają na tych samych, a czasem nawet przyspieszonych obrotach. Dlatego tak ważne jest, żeby nie kłaść się spać z głową pełną trosk. Odprężmy się i odłóżmy zmartwienia na bok.

Sposób drugi – zmęcz się

Prowadzimy siedzący tryb życia. W połączeniu z dużą dawką stresu i innych obciążeń psychicznych nie wpływa to dobrze na nasze ciało. Jesteśmy zmęczeni psychicznie, ale nie fizycznie. A przynajmniej nie tak, jak powinniśmy być. Trochę ćwiczeń, wieczorny szybki spacer, regularne uprawianie sportu – to wszystko odpręży nasz umysł i zmęczy ciało. To dobre połączenie, jeśli chodzi o sposoby na bezsenność.

Sposób trzeci – mniej bodźców

Oglądasz telewizję przed snem? Surfujesz po internecie do późna w nocy? Głośno słuchasz muzyki? Nie zdziw się, jeśli przy takim stylu życia Twoje ciało nie zechce zasnąć jak na zawołanie lub będzie budzić się w środku nocy przerywając zdrowe cykle snu. Nasze oczy produkują hormon zwany melatonina w odpowiedzi na zapadającą ciemność. Im ciemniej, tym więcej melatoniny. Im więcej melatoniny, tym bardziej stajemy się senni. Migające ekrany komputera czy telewizora na pewno nie pomagają w aktywacji tego naturalnego procesu.

Sposób czwarty – nie dla stymulantów

Niepotrzebne bodźce mogą pochodzić też z kawy, czekolady czy innych artykułów spożywczych, o których nie myślimy jako potencjalnych powodach bezsenności. Wszelkie stymulanty działają rozbudzająco i zanim zaśniemy, nasze ciało musi najpierw poradzić sobie z nimi, a dopiero potem nadchodzi sen. Czyli jedząc i pijąc niewłaściwe rzeczy, tylko oddalamy się od naszego celu – zdrowego snu.

Sposób piąty – ureguluj się

Nikt nie mówi, że prowadzenie ustabilizowanego trybu życia jest proste, szczególnie jeśli nasze życie zawodowe jest niestabilne, a nasze życie prywatne bujne. Nikt nie lubi chodzić spać o tej samej godzinie, szczególnie jeśli można w tym czasie zrobić coś ciekawszego. Nasze organizmy premiują jednak regularność w tym względzie – podobne godziny snu pozwalają im na wypracowanie konsekwentnego rytmu.

Interesują Cię inne sposoby na bezsenność – zapoznaj się z zawartością naszego serwisu.